2011-03-02

Är e-handel i mobilen en prioritet?

MOBIL EHANDEL Den mobila ehandel har börjat nämnas mycket i medierna och blivit rätt så hajpat och det med all rätt då det är ett mycket intressant område i och med den mycket ökande användningen av smart phones och appar. Dock är det lätt att dras med i hajpen och glömma bort att ställa sig de kritiska frågor hur nödvändigt det faktiskt är att i dagsläget lägga tid, resurser och inte minst investera kapital på en sådan lösning. Dessutom hur avgörande är det att ha en app för iPhone eller Android, är det smart eller bara slöseri med pengar i nuläget?

Vi granskar den undersökning som Posten genomfört kring mobil ehandel och ställer oss frågan hur viktigt det är att prioritera detta framför andra åtgärder som kan göras i en e-butik istället.


» 50% av de tillfrågade företagen gör inte några anpassningar av webbplatsen för att underlätta köpa vi mobil.Du är alltså inte ensam om att inte prioritera mobilrelaterade anpassningar eller utveckling.


» Det är idag enbart 23% som trots allt gör förändringar i stor eller realtivt stor utsträckning. Majoriteten av alla e-handlare är ensamföretagare med små marginaler och således kommer det kosta mer än det smakar för de allra flesta för att ansluta sig till denna skara.

» Det är inte heller appar som är den dominerande anpassningen till det mobila användandet utan de förändringar som görs i majoritet är att webbplatsen ska fungera generellt i mobilers webbbrowsers. Även om det är appar som dominerar många samtalsämnen så är det hederliga anpassningar av befintlig webbplats som faktiskt gäller. Vilket är sunt i ett kostnadsperspektiv.

» Samtidig som 54% av företagen tror att mobiltelefonen får en större betydelse som beställningssätt de kommande åren ser 78% av företaget den lilla skärmen som det allra största hindret att handla på nätet. Dessutom är detta en ökande orsak som fler företag ser som hinder jämfört med tidigare undersökningar trots att mobiltelefonernas skärmar alltjämt blivit större.

Nu låter detta mycket pessimistiskt men utgångspunkten är vad man som e-handlare bör prioritera när de flesta trots allt sitter på en begränsad budget. De allra flesta har andra åtgärder som står på kö att få bli utförda eller modullösningar som behöver köpas in och komplettera en befintlig webbutik. Så överväg vilken nytta detta faktiskt ger det finns tid att gå med i det mobila intåget senare, andra e-handlare anser det i alla fall.

Vi avslutar ändå med några exempel på ehandel-appar till iPhone:
La Redoute

Ellos


Bubbleroom

IKEA

SIBA




3 comments:

Peter Höjman sa...

Väl sagt. Ställer mig själv mycket frågande till undersökningen, att så många skulle mobilhandlat. Förmodligen räknar man in nedladdning av appar i undersökningen vilket jag tycker att blir lite missvisande. I en sådan undersökning borde man dela upp frågan på om man köpt tjänster och om man köpt varor. Jag tror att det fortfarande är väldigt få som köper fysiska varor via mobilen. Min uppfattning är att man som mindre ehandlare inte bör lägga kraft på att hoppa på tåget just nu utan att ta mobilanpassningen i takt med att man utvecklar sitt företag. /Peter

Daniel Lantz sa...

Ja håller med dig Peter helt. Det är långt från att ha laddat ner en app till att verkligen komma till köp via den. Givetvis ska man se mobilen som stark plattform men man kanske inte ska tänka kräng som utgångspunkt utan se mobilen som ett led i kundens köpbeslut och köpprocess, där köpet förmodligen blir till via dator. Med det utgångsläget blir mobilen en ny marknadsföringskanal istället för köpkanal och då kan man ju räkna ut att en app har en hög kostnad per kontakt såvida man inte utvecklar ett nytt angry birds ;-)

Peter Höjman sa...

hihi kul att nio månader senare läsa sig egen komentar och konstatrera att man inte håller med sig själv längre. 2011 pratade vi om mobilhandel, 2012 händer det. Nu går det inte längre att vänta och se. Get on the train or get lost. /P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...