2011-02-16

Få en flygande start med din ebutik

EHANDEL För dig som kommer eller håller på att starta e-handel så står du inför många svåra frågor. Frågor som systemval, betalningssätt och förstås även frågor som direkt rör försäljningen och utformningen på butiken. Här har jag skrivit en koncentrerad list över viktiga punkter att tänka på vid framtagandet av layout och flöde av ebutiken. Följer du dessa 14 punkter har du goda möjligheter att få en bra ebutik från grunden.

• Försäljningslogik på startsida och kategorisidor vad gäller indelning enligt AIDA-modellen

• Effektivt försäljningsflöde från startsida till avslut

• Koncentrerad kategoriindelning

• Logisk navigering av eventuellt sidhuvud-,vänster-, höger- och sidfotsmeny

• Utvalda nyckelord att förekomma på vid sökning hos Google 15-20 totalt att börja med.

• Läsbarhet av text, är texten lättläst och snabb att ta till sig

• Viktning av den information som skrivs på produktsidorna, skrivs det allra viktigaste först enligt den journalistiska pyramidmodellen

• Att de korta texter som presenterar produkter vid startsida och kategorier är effektiva, rappa och talar om det absolut viktigaste utifrån ett kundperspektiv.

• På vilka sätt uppfattar kunden ebutiken som trygg och säker

• Hur är produkterna fotograferade och hur visar man på konsekvens

• I vilken omfattningen finns mer- och uppförsäljning eller strategi kring den

• Hur informativ är kassan och omfattas samtlig information som kunderna önskar

• Hur effektiv eller omständlig är kassaförfarandet

• Erhålls orderbekräftelse på köp och hur läsbar är den och innehåller den samma information som kassan.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...