2012-02-20

F-Commerce blir framgångsrikt genom FAN-marketing

F-Commerce Nu pågår debatten om F-Commerce, d.v.s. e-handel på Facebook och om den har floppat, men jag tycker vi återigen ser ett problem med att allt för stora förväntningar har satts utifrån felaktiga grunder. Vi har sett detta tidigare så återigen upprepar historien sig. Men jag tror att det finns en lösning på detta som nyttjar Facebook på bästa sätt för företagens ändamål - Facebook har skapat en direkt kanal till de allra mest inbitna fansen.

Jag läste i veckan artikeln på ehandel.se "E-handel via Facebook - ett misslyckande" och igår på Bloomberg "Retailers Shut Facebook Storefonts Amid Apathy" om hur förväntningarna på f-handeln inte besannas. Forrester är heller inte blyga med att säga att "det förmodligen aldrig funnits något med så höga förväntningar, men som visat sig vara så överskattat som "eran av social handel". Visst är det så, det har helt enkelt satts allt för ogrundat höga förväntningar på F-handeln samt att det funnits en övertro på att vi internetanvändare skulle byta beteende hur vi använder nätet för e-handel över en natt.

Historien upprepar sig

Precis samma höga förväntningar sattes faktiskt i början av de sociala mediernas intåg då alla företag skulle ut och använda sig av Twitter och Facebook och genom ren kommunikation kring sina produkter tjäna ännu mer pengar - men så blev det inte. Varför? Man misstolkade helt enkelt vad sociala medier handlade om, det var ju ingen ny försäljningskanal och det fanns knappt någon bakomliggande strategi hos något företag hur kommunikationen skulle ske eller hur framgången skulle mätas. Det diskuterades hur mycket 10 Tweets per dag var värt för ett företag och hur många produkter det skulle öka försäljningen med! Samma sak gäller nu F-handeln, det verkar som om många företag har satt sina förväntningar utifrån den nu traditionella e-handeln och att man ignorerat att den sociala e-handeln är annorlunda.

1: F-handel handlar om FANS

Vilka är det som letar upp företag på Facebook? Det är inte konsumenter utan relation till företaget. Det krävs en hel del intresse i ett företag för att dels leta upp det på Facebook men framförallt krävs det en stark relation till ett företag för att "gilla" det. Det är i stort sett bara lojala kunder och fans av varumärket som gör det. Denna skara kunder utgör långt ifrån en majoritet av den årliga bas av kunder företag har, så det är bara dumt att förvänta sig en försäljningsökning från denna grupp bara genom Facebook. Men vad Facebook har gjort för företag är att skapa en direkt kanal till de allra mest inbitna fansen, vad vi kallar för "Brand Loyalists" och "Brand Advocates".

Fans på Facebook måste bli specialbehandlade och det är där vinsten finns för företag. Se Facebook som en VIP-lounge för dina kunder och även om dessa kunder inte är de som spenderar mest så känner dessa kunder en stor lojalitet till varumärket och för de värderingar det står för. Det är dessa fans som under middagen med vänner och bekanta gärna berättar hur nöjda de är med varumärket eller sitt senaste köp. För att kapitalisera på anhängarna bäst så bör man se Facebook som rent lojaliserande verktyg och för att skapa sina superfans.

2: F-handel handlar om lojaliserande

Är försäljning ett bra mätvärde på Facebook för företag? Uppenbarligen inte och det bör sagt heller inte vara det enda. På Facebook ska fans uppmärksammas, lojaliseras och stärka sina band till varumärket de gillar. Det kan man göra genom ett flertal olika sätt och bra exempel på detta är Heinz som låter sina fans vara först med att köpa limiterade ketschup-sorter eller Pantene som låter sina fans köpa nya produkter allra först innan produkterna kommer ut på marknaden (se exemplen här nedan). Det är mycket bra sätt att belöna fans på konkreta och faktiskt mycket enkla sätt. Befästar man sedan sina fans till varumärket så kommer de i det långa loppet handla vid flera tillfällen än snittkunden och handla dyrare produkter och det är ett bättre värde att mäta. Så ge inte upp försäljningen på Facebook, ha bara rätt strategi, mätpunkter och kundinsikt.

Konkreta sätt på lojaliserande shopping
- Låt fans ta del av nyheter före andra
- Låt fans vara med och påverka produkter
- Låt fans ta del av exklusiva erbjudanden att ta del av i webbutik eller fysisk butik
- Låt fans vara först att ta del av utförsäljningar

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...