2010-11-23

6 tips på effektivisering till julhandeln

EHANDEL Nu är julruschen i full gång och ehandlarnas viktigaste period är här. Att fler handlar online under december innebär också att konkurrensen tilltar. Man kan nästan vara helt säker att samtliga konkurrenter har någon sorts av kampanjer, vilket inte är fallet under årets övriga månader.

Under perioden behöver konkurrens-bevakningen intensifieras för att se om konkurrernternas kampanjer går att matcha. Konsumenterna kommer definitivt i vanlig ordning noggrant se över vad som erbjuds. Konsumenterna konsumerar för omkring mellan 500-1000 kr på näthandel under julen och då är det viktigt för ehandlare att pengarna spenderas i en och samma shop. För att uppnå det och öka kundernas varukorg blir merförsäljning en viktig del. Här är några saker som hjälper till att både stå mot konkurrensen och öka kundernas inköp:

  1. Fraktfritt. Erbjud fraktfritt, under december månad ökar sökningarna på sökordet "fraktfritt" markant på Google (Läs tidigare artikel).
  2. Julkategori. Lägg till en julkategori med särskilda kampanjvaror.
  3. Priskategorier. Anpassa kategorier till de som handlar efter pris, att en present inte får kosta mer än 300 kr. 
  4. Längre ångerätt. Som i vanliga butiker tar man höjd för att mottagaren av julklapparna inte blir helt nöjda och ska då ha möjlighet att lämna tillbaka varan. För att det ska vara möjligt krävs längre ångerrätt.
  5. Faktura och leveransadress. Julklappen kanske inte ska överlämnas personligen utan levereras till annan adress än köparens.
  6. Paketinslagning. För de som vill få varan skickad direkt som julklapp till annan leveransadress är ett erbjudanden om paketinslagning på rätt plats.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...