2012-03-12

13 tips till din landningssida



Landningssidor Kampanjsidor och landningssidor är ett mycket effektivt sätt för att förbättra ett kampanjresultat från någon typ av annonsering då det markant ökar konverteringen av besökarna. Relevanta annonser, med relevanta budskap och som slutligen visar relevanta produkter på en landningssida är det bästa sättet att öka försäljning vid dina kampanjer. Vill man däremot få besökare att surfa runt och se sig om i webbutiken är det en tydlig försäljningsstrategi man ska ha och som fungerar allra bäst, vilket jag beskriver i min bok. Här är mina bästa tips på en effektiv landningssida.
  1. Ett starkt kampanjerbjudande
    För att öka intressefaktorn för det du säljer bör du utforma ett kampanjerbjudande som för din butiks mått mätt är starkt.
  2. Visa priset tydligt
    Eftersom det är en kampanj så är priset ett av dina tunga argument till köp och därför behöver du ange det tydligt. Skriv det isolerat och i blickfånget.
  3. Låt produktbilden tala
    Fördelen med en kampanjsida är att du kan fokusera på en eller max 2 produkter som besökare ska ta del av. Det ger dig maximalt utrymme för att blåsa på med stora bilder och eventuellt kompletterande filmer på en och samma webbsida utan att det upplevs rörigt.
  4. Fåtal produkter
    Ju fler produkter du blandar in på en landningssida desto fler val får kunden och desto spretigare och mindre direkt blir din kommunikation runt produkterna. Se till att erbjuda max två produkter på en kampanjsida och i sådana fall bör de tillhöra samma produktkategori. I det fallet kan det vara bra att erbjuda två modeller av samma produkt t.ex. en bärbar dator med 15"-skärm och en med 17"-skärm. Vill du visa upp fler produkter kanske det är bättre att göra en generell trafikkampanj och länka till webbutiken.
  5. Ta bort kompletterande navigering
    Eftersom det är en specifik produkt som landingssidan fokuserar kring och som kräver utrymme behöver du nödvändigtvis inte ha med din vanliga menystruktur med underkategorier på höger eller vänstersida. Viktigast är att du behåller din header med toppmeny som vanligast länkar till huvudkategorier.
  6. Call to action
    Se till att det finns tydliga call to action, som knapp för köp, nedladdning, eller läs mer beroende på vad för sorts produkt eller tjänst du säljer.
  7. Eliminera frågetecken
    Landningssidan ska vara felfri vad gäller den information som kunder kräver. Här är rätt sorts information för besökarna mer viktig än att visa komplett produktinformation. Eftersom det är EN(1) kampanjsida du har att arbeta med plus eventuellt några flik eller layersidor, behöver du veta vilken information som är absolut viktigast för kunden och dela in detta i primär och sekundär information. Besökarna ska helst få alla sina frågetecken besvarade rörande den produkt du säljer för att du snabbt ska få ett avslut.
  8. Hög användbarhet
    Tänk på att det här är en annonssida, besökarna kommer inte ha tålamod att ge sidan någon extratid för att lära sig en avancerad navigation. Landningssidan behöver vara extremt intuitiv i sitt utförande, so keep it simple! Du vill att besökarnas fokus ska ligga på den produkt du vill sälja och inte på hur de använder webbsidan.
  9. Begränsa erbjudandet
    Något som är starkt vid försäljning och är den psykologiska faktorn förlustaversion. Förlustaversion betyder att vi människor ogillar att förlora mer än vad vi gillar att vinna, så utnyttja det. Om din besökare kan förlora något på att inte ta del av ditt erbjudande desto starkare blir erbjudandet. Du utnyttjar förlustaversion genom att skylta din produkt med tidsbegränsning, fri frakt för kampanjerbjudandet, nedräkning av lagersaldo eller det snarlika att erbjuda ett begränsat antal.
  10. Trovärdighet
    Om du säljer tjänster eller vill få besökare att registrera medlemskap ska du försöka lyfta upp referenser, befintliga kunder eller medlemmar som intygar tjänsternas kvalitet. Låt kunderna som du vill referera till själva med egna ord skriva sina rekommendationer, det är så du får äkthet.
  11. Trygghet
    Lyft både kontaktnummer och e-handelcertifieringar för att få kunden att uppleva den trygghet som du står för. Det är speciellt viktigt om du har ett nytt varumärke på marknaden.
  12. Texten
    En ytterligare fördel med kampanjsidor som du länkar till från specifika annonser är att du har en bra föraning om vilka besökarna är. Med rätt annonsstrategi har du fått en nischad grupp besökare som du kan tala till direkt. Skriv texter som talar till deras behov och skälen till varför just de besökt din kampanjsida. Flörta med dem, det är på känslor du säljer.
  13. Håll köpprocessen kort
    Se till att håll så mycket av köpprocessen som möjligt direkt på landningssidan. Har du möjlighet att integrera kassan på kampanjsidan så gör det. Är det ett medlemskap du vill att besökarna ska registrera se då till att ha formuläret likaså på landningssidan. Gör även på samma sätt om det är leads eller intresseanmälningar som du vill få besökarna att göra. Ju lättare det är att beställa, registrera eller intresseanmäla sig som besökare desto högre konvertering kommer du uppnå.
Lycka till och kör hårt!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...